Financiën

Zorgkosten en vergoeding vanuit de Wet Langdurige Zorg

Voor mensen die langdurig zorg nodig hebben, is er een vergoeding vanuit de Wet Langdurige Zorg. Men heeft recht op deze vergoeding ongeacht het persoonlijk vermogen dat men bezit.

Zodra u beschikt over een indicatie vanuit het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) wordt uw verzorging, verpleging en begeleiding vergoed vanuit deze Wet Langdurige Zorg (WLZ) in de vorm van een Persoons Gebonden Budget (PGB). U betaalt alleen een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Als er nog geen indicatie is gesteld, helpen wij u graag met de aanvraag ervan.

Eigen bijdrage
Met ingang van 2013 is er vanuit de WLZ nieuw beleid dat een eigen bijdrage per persoon vereist. Dit is een maatregel van de overheid. Het kan een hoge bijdrage (maximaal 2332 euro) of een lage bijdrage (maximaal 850 euro) zijn. Voor bewoners van onze villa's geldt altijd de lage eigen bijdrage. Het uiteindelijke bedrag van de eigen bijdrage kan dus niet boven 850 euro uitkomen en is afhankelijk van het eigen vermogen van u en uw eventuele partner.

Woonservicekosten

De woonservicekosten zijn afhankelijk van de grootte en ligging van uw appartement en bestaan uit een component Wonen en een component Service. Woonservicekosten worden apart gefactureerd en staan los van de Zorgkosten.

Wonen
Onder wonen valt de huur van uw appartement, wifi, tv- en telefoonaansluiting en -abonnement, diverse verzekeringen en gemeentelijke heffingen, gebruik en schoonmaak van algemene ruimtes en het onderhoud en de beveiliging van de villa en de tuin.

Service
Onder service valt de wasservice in eigen wasserij, de schoonmaakservice door vast huishoudelijk personeel en de maaltijdservice door de kok en zijn team. De 24-uurs beschikbaarheid van personeel voor de coördinatie van uw zorgvraag en een persoonlijk alarmeringssysteem is inbegrepen bij de servicekosten.

Onderdeel van de woonservicekosten zijn:

  • Huur van uw appartement, onderhoud pantry, toilet, badkamer;
  • Drie maaltijden per dag (ontbijt, lunch en diner bereid door in eigen keuken door kok en team Horeca);
  • Koffie, thee en vruchtensappen;
  • Wassen, drogen en strijken van kleding en linnengoed, per appartement in eigen wasserij;
  • Onderhoud villa en tuin;
  • Schoonhouden van uw appartement door eigen huishoudelijk medewerkers;
  • Schoonhouden van de gemeenschappelijke ruimtes;
  • 24 uurs aanwezigheid van gekwalificeerde zorgmedewerkers;
  • Standaard inboedelverzekering (eventueel op maat uit te breiden);
  • Persoonlijk alarmeringssysteem;
  • Energiekosten en nutsvoorzieningen;
  • Telefoonkosten (inclusief abonnement) m.u.v. Villa MaJa;
  • Gebruik van wifi;
  • Brandalarmering, rookmeldingsyssteem;
  • Gebruik en onderhoud personenliften;
  • Aansprakelijkheidsverzekering (W.A.);
  • Tv-aansluiting.

Aanvullende dienstverlening

Om onze bewoners extra goed van dienst te kunnen zijn, coördineren wij ook aanvullende dienstverlening. U kunt daarbij denken aan het bezoek aan een schoonheidspecialiste, de aanwezigheid of begeleiding van een gezelschapsdame of heer, de begeleiding bij ziekenhuisbezoek en het reinigen van uw kleding bij de stomerij. De coördinatie van deze extra services verzorgen wij graag voor u. De kosten van het regelen en coördineren kunt u aanvragen bij de locatiemanager van de betreffende villa.

Direct contact