Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u een antwoord op veel voorkomende vragen. Mocht u andere vragen hebben dan kunt u deze stellen via het formulier onderaan de pagina. U kunt natuurlijk ook het hoofdkantoor of de villa's bellen. Kijk voor de telefoonnummers onder Contact.

Categoriën

De veelgestelde vragen kunt u hieronder per categorie lezen.

Wonen
Kan ik met mijn partner blijven wonen als ik zelf geen zorg nodig heb?
Ja, dat kan. Als uw partner een zorgbehoefte heeft, kunt u samen in één van onze appartementen komen wonen. Wij zorgen ervoor dat uw partner dan alle zorg krijgt die nodig is.
Kan ik uitproberen hoe het mij bevalt bij Zorggroep De Laren?

Ja, u kunt komen proeflunchen of proefwonen om zelf te ervaren hoe het is om bij ons te wonen. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Benieuwd hoe bewoners het wonen bij ons ervaren? Ze vertellen er graag meer over.

Kan ik direct komen wonen in een van de zorgvilla’s of is er een wachttijd?

Voor de meeste villa’s is er op dit moment een korte wachtlijst. Enkele villa’s hebben een lange wachtlijst en in een enkele villa is direct beschikbaarheid. De beschikbaarheid kan per dag variëren. Daarom is het verstandig even te bellen en daar navraag naar te doen als uw situatie urgent is en inhuizen op korte termijn noodzakelijk is. Op onze website kunt u informatie aanvragen. In de informatie zit een inschrijvingsformulier waarmee u zichzelf op één of meerdere wachtlijst(en) kan plaatsen. Heeft u vragen? We staan u graag te woord.

Kan ik zelf mijn appartement inrichten of zijn ze standaard ingericht?
U bepaalt zelf hoe u uw appartement inricht. U kunt dit doen naar eigen smaak. De appartementen zijn voorzien van een basis vloer. Enkele hebben vitrage en overgordijnen. Dit verschilt per villa. Voorzieningen zoals personen- en brandalarmering zijn aanwezig.
Kan ik zelf mijn dagindeling blijven bepalen of zit ik vast aan schema’s?
U heeft de regie over uw leven en in uw eigen appartement bepaalt u de gang van zaken. De momenten waarop u zorg krijgt, worden in onderling overleg afgestemd. De huishouding stemt met u af wanneer uw appartement schoongemaakt wordt. Dit geldt ook voor de was- en strijkservice. Voor de maaltijden in de eetkamer gelden vaste tijden.
Wat kost wonen bij Zorggroep De Laren?
De woonservicekosten zijn afhankelijk van de grootte en de ligging van het appartement en komen gemiddeld op vijfduizend euro per maand. Meer informatie over kosten vindt u onderaan de pagina Zorg onder Financiën. Vraag een brochure van de villa van uw keus aan voor een prijslijst met toelichting.
Wat wordt er bedoeld met ''eigen regie''?
U heeft een eigen voordeur met bel naar uw appartement en u bepaalt in overleg de tijden waarop u gebruik wil maken van zorg en services. Zo houdt u de regie in uw eigen appartement.
Gelden er bezoektijden?

Nee, er gelden geen vaste tijden waarop u uw visite mag ontvangen. U kunt uw familie en vrienden in uw eigen appartement verwelkomen of in de gemeenschappelijke huiskamer, eetkamer en tuin.

Kan ik mijn huisdier meenemen?

We vinden het belangrijk dat iedereen zich prettig en thuis voelt in onze villa’s. Als andere bewoners geen bezwaar hebben, is het mogelijk uw huisdier mee te nemen. U kunt dit verzoek bespreken met de locatiemanager van de betreffende villa.

Kan ik mijn hobby’s blijven beoefenen?

We vinden het heel belangrijk dat u uw hobby’s kunt blijven uitoefenen. In uw appartement kunt u uiteraard zelfstandig met uw hobby bezig zijn. Voor hobby’s buitenshuis heeft u misschien vervoer nodig. Deze hulp kunnen we voor u coördineren. Heeft u binnenshuis hulp nodig dan bekijken we graag in hoeverre we u hierbij van dienst kunnen zijn.

meer over wonen
Zorg
Kan ik met mijn hoge zorgbehoefte ook bij jullie terecht?
Ja, want wij kunnen in elke zorgbehoefte voorzien. U kunt bij ons blijven wonen ook als uw zorgbehoefte of die van uw partner onverhoopt toeneemt. Nogmaals verhuizen is niet nodig mits uw eigen veiligheid en de veiligheid van medebewoners niet in het geding is. Onze in- en exclusiecriteria zijn opvraagbaar via locatiemanager of hoofdkantoor.
Kunnen jullie mij helpen met het onderzoeken of ik vergoedingen krijg?
Ja, daar hebben we veel ervaring mee en dat doen we graag voor en met u. Neem contact met ons op om uw specifieke situatie te bespreken.
Kan ik ook bij jullie terecht voor tijdelijke zorg?

Kunt u tijdelijk niet zelfstandig thuis wonen en heeft u deskundige zorg of begeleiding nodig? Dan is het mogelijk om tijdelijk te verblijven in ons zorghotel. In dit zorghotel krijgt u een appartement of een studio en de zorg die u op dat moment nodig heeft. Lees meer over ons zorghotel en in welke zorgvilla’s we deze faciliteit bieden.

Wat houdt een zorgplan in?

Voor elke bewoner die bij ons woont, wordt een zorgplan gemaakt. Dit stellen we voor uw komst gezamenlijk op. In een zorgplan staan alle voorkeuren, vragen, behoeften of doelen met betrekking tot de gewenste en noodzakelijke zorg.

Meekijken in uw zorgdossier met Carenzorgt
Zorggroep De Laren werkt met Carenzorgt. Dit is een beproefd online platform speciaal ontwikkeld voor mensen die zorg ontvangen, hun familie en andere mensen die voor hen belangrijk zijn. Via Carenzorgt kunnen bewoners van onze zorgvilla’s en hun familieleden – na toestemming van de bewoner die zorg ontvangt – online meekijken in het zorgdossier (elektronisch cliënten dossier = ECD). Daarin is opgenomen het zorgplan, de dagelijkse rapportages van de zorgmedewerkers en de agenda. Zo is informatie omtrent uw welzijn en gezondheid snel en gemakkelijk in te zien, zowel voor u als bewoner als voor familieleden aan wie u toestemming voor inzage heeft gegeven.

meer over zorg
Service
Kunnen mijn vrienden, kennissen en familie langskomen wanneer zij willen?
Ja, zij zijn van harte welkom. In de villa zijn diverse zitjes om met uw vrienden en familie te zitten. Uiteraard kunt u uw visite ook in uw eigen appartement ontvangen. Uw visite kan mee-eten. Vraag bij de locatiemanager hoe dat geregeld is in de villa.
Wat houdt het woonserviceprincipe in?
Alle kosten exclusief zorgkosten zijn in de woonservicekosten opgenomen. De woonservicekosten verschillen per appartement en zijn mede gebaseerd op grootte en ligging van het appartement.
Krijg ik huishoudelijke hulp?

In onze zorgvilla’s verzorgen wij de schoonmaak van uw appartement. De dag en het tijdstip spreken we van tevoren met u af. Ook hoeft u niet naar uw was- en strijkgoed om te kijken. Deze wordt door onze huishoudelijke medewerkers verzorgd in onze eigen wasserij. U hoeft dus geen labels in uw kleding te laten maken.

Wie doet mijn boodschappen?

U geniet bij ons van een maaltijdservice. Iedere morgen serveren wij een uitgebreid ontbijt in de eetkamer. In de middag staat er een smaakvolle lunch voor u klaar. En elke avond serveren we een heerlijk driegangendiner. De keukens van onze zorgvilla’s zijn het domein van onze professionele chef-koks. Samen met hun team bereiden en verzorgen zij dagelijks verse maaltijden, afgestemd op uw wensen en eventuele diëten. Voor koffie, thee of een ander drankje wordt gezorgd. In uw appartement beschikt u over een pantry met keukenkastjes en een koelkast. Er is geen kookgelegenheid.

Mogen familie en/of kennissen mee-eten?

We hebben in onze zorgvilla’s gastvrijheid hoog in het vaandel. Uw familieleden of vrienden kunnen altijd blijven eten. Wel vragen we dit af te stemmen met de locatiemanager.

Mijn kinderen wonen in het buitenland, kunnen zij komen logeren?

In overleg met de locatiemanager kunnen uw kinderen in uw eigen appartement blijven logeren. 

Wat valt er onder de servicekosten?

Onder de servicekosten valt de wasservice in eigen wasserij, de schoonmaakservice van de algemene ruimte en de verse maaltijdbereiding door de chef-kok en zijn team. De 24-uurs beschikbaarheid van personeel voor de coördinatie van uw zorgvraag en een persoonlijk alarmeringssysteem zijn tevens inbegrepen bij de servicekosten. Lees meer over de kosten.

meer over service
Financiën
Wat kost wonen bij Zorggroep De Laren?
Heeft u vragen over het financiële aspect? Dan verzoeken wij u onze financiële pagina te bezoeken. Mocht u daarna nog financiële vragen over uw persoonlijke situatie hebben, dan kunt u een contactverzoek indien en uw situatie met ons bespreken.
meer over financiën

Kunnen wij u helpen?

Direct contact